Miten pitkään atomi säilyy?

Tiettävästi atomin säilymisellä ei ole ylärajaa. Poikkeuksen muodostavat tietysti radioaktiiviset alkuaineet, joiden atomiydin on epävakaa ja jotka siksi hajoavat ja samalla muuttuvat uusiksi atomeiksi. Nykytiedon valossa näyttää siltä, että vakaiden aineiden atomit säilyvät ikuisesti. Jotkut tutkijat tosin uskovat, että vakaatkin atomit voivat hajota. Hajoaminen tapahtuisi niin, että atomiytimen protonit hajoavat alkeishiukkasiksi eräänlaisessa radioaktiivisessa hajoamisprosessissa. Periaatteessa protonin hajoamisen voisi havaita äärimmäinen heikkona valon välähdyksenä vedessä, mutta toistaiseksi tällaista ei ole havaittu. Jos protonit todella voivat hajota, kyseessä ei silti olisi aivan jokapäiväinen tapahtuma. Laskelmien mukaan protonien puoliintumisaika eli aika, jonka kuluttua puolet aineen atomiytimien protoneista on hajonnut, olisi paljon pidempi kuin maailmankaikkeuden ikä. Vanhimmat atomiytimet syntyivät pian alkuräjähdyksen jälkeen noin 13,7 miljardia vuotta sitten. Silloin muodostui lähes pelkästään vety- ja heliumatomeja. Kaikki niitä raskaammat alkuaineet ovat syntyneet myöhemmin vedystä tähtien ytimissä.