LHC Atlas

LHC-hiukkaskiihdytin teki uuden ennätyksen

Cernissä LHC-hiukkaskiihdytin on törmäyttänyt protoneja toisiinsa tyhjiössä ennätyksellisellä 13 teraelektronivoltin energialla. Törmäyksissä toivotaan syntyvän aiemmin tuntemattomia hiukkasia. Ennätys antaa toivoa pimeän aineen löytymisestä.

perjantai 22. toukokuuta 2015 teksti Anne Lykke

Large Hadron Collideria eli LHC-hiukkaskiihdytintä on vuodesta 2013 valmisteltu kestämään valtavia voimia, joita syntyy kun protonit kiihdytetään lähelle valon nopeutta.

Nyt kiihdyttimessä on tehty koe, jossa käytettiin peräti 13 teraelektronivoltin (TeV) energiaa. Se osoitti, että kiihdytin kestää suuria energioita ja että kaikki turvajärjestelmät toimivat moitteettomasti.

Testin tavoitteena oli selvittää, imeytyvätkö säteistä karanneet hiukkaset oikein laitteisiin. Jos niitä ei saada kiinni, LHC:n ilmaisimet ja magneetit voivat vaurioitua.

Koska kummankin protonisuihkun energia on 6,5 TeV, törmäys tapahtuu 13 TeV:n energialla.

Testit jatkuvat seuraavina päivinä, joiden aikana Cernin väki testaa kiihdyttimen kestävyyttä pitämällä energian useita tunteja 13 teraelektronivoltissa. Oikeita mittauksia hiukkastörmäyksistä aletaan todennäköisesti tehdä kesäkuussa.

LHC etsii pimeä ainetta

Kun LHC vuonna 2012 havaitsi Higgsin hiukkasen, törmäysenergia oli noin 8 teraelektronivolttia. LHC:n uusilla voimilla fyysikot toivovat löytävänsä hiukkasia, joita ei ole ennen havaittu.

Tällä kertaa tähtäimessä on maailmankaikkeuden pimeä aine, joka ehkä koostuu niin sanotuista supersymmetrisistä hiukkasista tai WIMPeiksi kutsutuista hiukkasista.

Lue lisää supersymmetriasta täältä: