particle accelerator

Hiukkaskiihdytin mahtuu työpöydälle

Laboratoriot saavat kätevän vaihtoehdon valtaville laitoksille.

perjantai 11. lokakuuta 2013

Isot laitteet maksavat miljoonia

Hiukkaskiihdyttimet ovat fyysikkojen tärkeimpiä työkaluja, kun he tutkivat maailmankaikkeuden perimmäistä olemusta. Monet niistä ovat miljoonia maksavia satoja metrejä pitkiä järjestelmiä. Yhdysvaltalaisessa Texasin yliopistossa on viime aikoina kehitetty kompaktia vaihtoehtoa isoille hiukkaskiihdyttimille. Tulos on suunnilleen tavallisen työpöydän verran tilaa vaativa laserplasmakiihdytin, joka koostaan huolimatta vetää ominaisuuksillaan vertoja perinteisille malleille.

Hiukkaskiihdyttimestä tulle vakiovaruste

Pöytäversio on päässyt näyttämään kykynsä vasta kokeissa, mutta se vaikuttaa lunastavan paikkansa. Se pystyi antamaan alle kolmen sentin matkalla suunnilleen puolelle miljardille elektronille kahden gigaelektronivoltin energiamäärän. Samaan on ennen vaadittu noin 10?000 kertaa niin suuri – eli kahden yleisurheilukentän juoksuradan pituinen – hiukkaskiihdytin.

Yhdysvaltalaistutkijoiden mukaan kätevästä pöytämallista ei ole enää pitkä matka siihen, että hiukkaskiihdyttimistä tulee laboratorioiden vakiovarusteita.

Fyysikot, kemistit ja biologit joutuvat tätä nykyä usein turvautumaan poikkeusjärjestelyihin päästäkseen käyttämään hiukkaskiihdytintä, mutta tulevaisuudessa tilanne voi siis olla se, että heillä on mahdollisuus suorittaa kokeensa omalla työpaikallaan, kun käytössä on kompakti hiukkaskiihdytin, jonka tarkat ja tiiviit röntgensäteet pystyvät paljastamaan aineiden piilevät ominaisuudet aina yksittäisiä atomeja myöten.