Lyhin aika

Fyysikot mittasivat maailman lyhimmän ajanjakson

Heliumatomien ja laserien avulla fyysikot ovat onnistuneet mittaamaan käsittämättömän lyhyen ajanjakson. Tutkijat toivovat, että lyhyt aikaväli parantaa tietokoneiden suorituskykyä.

keskiviikko 16. marraskuuta 2016 teksti Babak Arvanaghi

Zeptosekunti

Saksassa Münchenissä toimivan fysiikan Max Planck -instituutin ja Ludwig-Maximilian-yliopiston tutkijat ovat tehneet ajan mittaamisen ennätyksen.

Mitattu zeptosekunti vastaa sekunnin miljardisosan miljardisosan tuhannesosaa eli 10 potenssiin –21 sekuntia. Se on lyhin koskaan mitattu ajanjakso.

Einstein oli oikeassa

Uuden tekniikan avulla voidaan havaita niin lyhyitä ajanjaksoja, että tutkijat onnistuivat seuraamaan, miten elektroni jättää atominsa. Se on ensimmäinen todiste siitä, että Einsteinin teoria valosähköisestä ilmiöstä pitää paikkansa.

Mittauksessa tutkijat suuntasivat laservaloa kohti heliumatomia. Kun valon fotoni kohtaa atomin, elektroni jättää atomin, ja juuri sen tutkijat saivat mitattua.

Kokeeseen valittiin heliumatomit, koska niissä on kaksi elektronia, ja tutkijat saivat mitattua, miten atomi reagoi fotoniin.

Tehokkaampia tietokoneita

Tutkimuksella selvitetään, miten atomit käyttäytyvät kvanttimekaniikan tasolla ja miten elektronit käyttäytyvät, kun ne eivät ole sitoutuneena atomiin.

Tutkimus voi poikia nopeita kvanttitietokoneita – tietokoneita, jotka ovat paljon nykymyllyjä tehokkaampia.