The Black Cloud

Voiko elämää olla ilman vettä?

Maan ulkopuolista elämää etsitään aina veden perusteella. Olisiko edes teoriassa mahdollista, että avaruudessa esiintyisi eliöitä, jotka eivät tarvitse vettä?

tiistai 5. tammikuuta 2010

Nasan tutkijat ovat antaneet ohjeeksi avaruudesta elämää etsiville: ”Seuraa vettä!” Se on nykytiedon mukaan pätevä neuvo. Kaikki tunnetut maapallolla elävät eliöt tarvitsevat vettä. Jotkin tosin tulevat toimeen erittäin vähällä vedellä, mutta yksikään eliö ei pysy elossa kokonaan ilman vettä.

Vedetön elämä ei ole kuitenkaan aivan täysin mahdoton ajatus. Kaikki tunnetut elämän muodot perustuvat kemiallisiin reaktioihin. Kemialliset reaktiot taas edellyttävät, että eri aineet pääsevät kosketuksiin keskenään eli että molekyylit voivat liikkua vapaasti. Jotta molekyylit pääsevät liikkumaan, niiden on oltava nesteessä.

Nesteen ei kuitenkaan tarvitse olla vettä. Veden voi korvata esimerkiksi nestemäinen ammoniakki tai metaani. Metaani pysyy nestemäisenä jopa ?182 asteen lämpötilassa. Muun muassa Saturnuksen Titan-kuussa on suuria metaanimeriä, joissa on arveltu voivan esiintyä jonkinlaista elämää.

Teoreettisia pohdintoja elämästä ilman nestettä

Tieteiskirjallisuudessa on pohdiskeltu myös sellaisia elämän muotoja, jotka eivät tarvitse sen enempää vettä kuin muitakaan nesteitä. Esille on tullut muun muassa kaksi mahdollisuutta, joista toisen inspiraationa ovat toimineet Linnunradan kaasupilvissä havaitut monimutkaiset molekyylit. Ne ovat saaneet jotkut spekuloimaan, että näissä kaasupilvissä voisi olla elämää. Teorian uskottavuus tosin kärsii siitä, että kosmisten kaasupilvien tiheys on hyvin pieni.

Toisen scifi-teorian mukaan elämää olisi neutronitähdissä. Se ei perustuisi kemiaan vaan nopeisiin ydinreaktioihin, joissa jatkuvasti syntyy ja hajoaa alkeishiukkasia. Tällaisten eliöiden elämä kestäisi vain sekunteja.