Grasshopper with pink eyes

Sademetsästä löytyi yli 200 uutta lajia

Tutkijoiden matkat Papua-Uuden-Guinean vuoristoseuduilla poikivat muun muassa yhden uuden hiirisuvun.

maanantai 21. helmikuuta 2011

Kansainvälinen eläintieteilijäryhmä löysi yli 200 ennen tuntematonta lajia Papua-Uuden-Guinean syrjäisiltä sademetsäalueilta. Uusien tuttavuuksien joukossa oli lähes sata hyönteistä, 24 sammakkoa, yhdeksän kasvia, kaksi nisäkästä sekä hämähäkkejä. Tutkimusretket tehtiin Nakanain ja Mullerin vuoristoihin, jotka ovat ainutlaatuisuutensa vuoksi ehdolla Unescon luonnonperintökohteiksi.

yellow spotted frog

Tutkimusretkeilijöiden löytämiin lajeihin kuuluu pieni vuoristohiiri, jolla on pitkä, valkopäinen häntä. Se on nykytietämyksen mukaan sukunsa ainoa edustaja. Puolentoista kilometrin korkeudessa merenpinnasta elävän hiiren etuhampaat ovat ulkonevat, mikä viittaa siihen, että se kaivaa maahan tunneleita.

Mouse with white tail

Uusien sammakoiden joukosta erottui etenkin yksi Platymantis-sukuun kuuluva laji, joka munii munansa maalle. Jälkeläiset kuoriutuvat munista suoraan, siis ilman nuijapäävaihetta. Hyönteisistä hämmästystä puolestaan herätti muun muassa hepokatti, jolla on vaaleanpunaiset silmät.

Tutkimushankkeen järjestänyt Conservation International -ympäristöjärjestö toivoo, että uusien löytöjen ansiosta vuoristoalueet hyväksyttäisiin pian luonnonperintökohteiksi, jotta ne säilyisivät.