Miksi tropiikin eläimet eivät leviä?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Yhdysvaltalaisen Chicagon yliopiston biologiryhmä selvitti David Jablonskin johdolla tropiikin eli kääntöpiirien väliin jäävän ilmasto- ja kasvilli-suusvyöhykkeen merkitystä evoluutiolle eri simpukkalajien avulla. Tutkimuksen tulos oli yksiselitteinen: tropiikissa syntyy enemmän lajeja kuin viileämmillä seuduilla ja vain osa lajeista leviää tropiikin ulkopuolelle ja sopeutuessaan kylmempiin oloihin kehittyy alalajeiksi tai uusiksi lajeiksi. Vanhastaan on tiedetty, että tropiikissa biodiversiteetti eli luonnon monimuotoisuus on suurempaa kuin lauhkealla ja varsinkin kylmällä ilmastovyöhykkeellä. Tärkeimpänä syynä siihen, että kuuman päiväntasaajan seudun eläimet eivät yleensä leviä tai ole levinneet edes lämpimälle subtrooppiselle lämpövyöhykkeelle, pidetään vuodenaikojen vaihtelua. Trooppisten sademetsien eläimet ovat tottuneet hyvin pieneen vuodenaikaisvaihteluun elinympäristössään. Esimerkiksi ravintoketjut ovat vakaita, kun auringonvalon määrä, lämpötila ja ilmankosteus eivät suuremmin vaihtele kuukaudesta toiseen. Mitä kauemmaksi päiväntasaajasta mennään, sitä selvemmin kesä ja talvi eroavat toisistaan.