Mikä on kilpikonnan pitkän iän salaisuus?

Kilpikonnat ovat yksi pitkäikäisimmistä eläinryhmistä. Joidenkin yksilöiden kerrotaan eläneen yli 200-vuotiaiksi, vaikkakin jotkut biologit uskovat, että se on jo liioittelua. Varmaa on kuitenkin, että suuret merikilpikonnat ja suurimmat kuivan maan lajitkin elävät ainakin yhtä vanhoiksi kuin ihminen. Pienikokoisetkin lajit voivat elää yli 50 vuotta. Kilpikonnan pitkän elinajan selitys on todennäköisesti hidas aineenvaihdunta. Mitä enemmän eläin kuluttaa energiaa ja happea, sitä enemmän sen elimistössä syntyy vapaita happiradikaaleja, jotka vahingoittavat soluja ja aiheuttavat dna:han muutoksia. Kun haitalliset dna:n muutokset ajan mittaan kasaantuvat, elinten toiminta alkaa kärsiä. Vaihtolämpöisillä matelijoilla on yleensäkin hitaampi aineenvaihdunta kuin nisäkkäillä ja linnuilla, ja kilpikonnan aineenvaihdunta on erityisen hidas. Kilpikonna voi tarvittaessa olla syömättä ja juomatta kuukausia. Satavuotiaan kilpikonnan maksa, keuhkot ja munuaiset ovatkin lähes samassa kunnossa kuin alle 20-vuotiaan. Pelkkä aineenvaihdunta ei määrää elinikää luonnossa. Kilpikonnan elinajanodotetta lisää myös sen kylkiluista kehittynyt panssari, joka on hyvä suoja petoja vastaan. Sen rakenne on ilmeisen onnistunut, sillä se ei juuri ole muuttunut 200 miljoonan vuoden aikana. Varsinkin isokokoisten lajien täysikas-vuisen yksilön luukilpi on liian kova pala useimmille pedoille. Sen sijaan kilpikonnan munat ja poikaset ovat lähes suojattomia. Niitä vaanivat linnut, käärmeet ja monet petonisäkkäät. Kilpikonnanaaraan täytyykin munia hyvin runsaasti munia, jotta riittävän suuri osa kuoriutuneista poikasista selviytyy hengissä täysikasvuiseksi. Niillä yksilöillä, jotka selviävät vaarallisesta lapsuudesta, on kuitenkin verrattain hyvät mahdollisuudet elää vanhoiksi.