NB_kortnyt_u36_Pluto

Mennyt viikko - viikko 36

Plutossa voi olla mikroskooppista elämää · Tutkijat loivat hitaasti sulavan jäätelön · Ampiaisen myrkky tappaa syöpäsoluja · Miehet elävät yhä pidempään · Google-autossa ei ole tuulilasinpyyhkijöitä.

torstai 3. syyskuuta 2015 teksti Karen Grubbe
  • Plutossa voi olla mikroskooppista elämää Kääpiöplaneetta Plutossa voi brittiläisen fyysikon Brian Coxin mukaan olla pinnanalainen meri, jossa olosuhteet olisivat riittävän lämpimät mikroskooppisen elämän olemassaololle. Fyysikko perustelee olettamustaan Nasan New Horizons -luotaimen kuvilla, joissa näkyy kääpiöplaneetan pinta. Olettamuksen paikkansapitävyys voidaan kuitenkin todistaa vasta mahdollisten tulevien Pluto-hankkeiden aikana tehtävillä tutkimuksilla. Lähde: Times

• Hyvästit tahmeille jäätelösormille Brittitutkijat ovat löytäneet ainesosan, joka hidastaa jäätelön sulamista. Aine on luonnollinen BslA-proteiini, joka sitoo ilmaa, rasvaa ja vettä. Siten jäätelö sulaa hitaammin ja saa samalla kermaisen koostumuksen. Proteiini on tuotettu bakteerien avulla. Tutkijat uskovat, että hitaasti sulavat jäätelöt ovat markkinoilla 3–5 vuoden kuluttua. Lähde: The University of Edinburgh

• Ampiaisen myrkky voi tappaa syöpäsoluja

Ampiaisen myrkky tuhoaa syöpäsolun pintaa. Kuva: Judson Castro.

Brasiliassa elävä Polybia paulista -ampiainen torjuu vihollisiaan myrkyllä, joka tappaa tehokkaasti syöpäsoluja ja jättää muut solut rauhaan. Brittiläis-brasilialainen tutkijaryhmä on selvittänyt, miten ampiaisen MP1-myrkky toimii. Kun MP1 sitoutuu lipideihin, se häiritsee kalvon rakennetta ja tekee siihen suuria reikiä, joista syöpäsolun kannalta elintärkeät molekyylit poistuvat. Tutkijat toivovat, että uutta tietoa voitaisiin käyttää hyväksi ihmisten syöpähoidoissa. Lähde: Biophysical Journal