Maailman tärkeimmät eläimet
Tärkeät eläimet

Mitä eläimiä ilman emme voi elää?

© Shutterstock

Löydätkö maailman tärkeimmät eläimet?

Joistakin eläinlajeista riippuu koko planeetan tulevaisuus. Ilman niitä ihmiskunta ja maapallo olisivat hätää kärsimässä. Osaatko nimetä luonnon todelliset sankarit?

sunnuntai 29. lokakuuta 2017 teksti Christian Juul

Joitakin eläinlajeja ei kerta kaikkiaan voida korvata. Tutkijat kutsuvat niitä avainlajeiksi, sillä ne ovat välttämättömiä maapallon ekosysteemeille.

Kun susi katosi Yhdysvalloissa Yellowstonen kansallispuistosta vuonna 1926, alkoi ketjureaktio, joka muutti koko alueen maisemaa. Ilman suurpetoa isokauriiden (saksanhirvien) kanta kasvoi voimakkaasti. Kauriit söivät kasvien versoja, joten kasvillisuus pysyi matalana.

Suden puuttuminen antoi tilaa myös pienemmille pedoille, kuten kojooteille ja ketuille. Pikkupedot verottivat ankarasti puiston lintukantaa sekä oravia, majavia ja muita pieniä eläimiä. Ilman majavien patoja jokien uomat vaihtoivat paikkaa ja tärkeät kosteikot katosivat Yellowstonesta.

Tieteen Kuvalehden uutiskirjeestä saat lisää uutisia luonnon ihmeistä.

Nyt susi on jälleen osa Yellowstonen luontoa ja ekosysteemi on elpynyt. Sudella on siis suuri merkitys kansallispuiston maisemaan ja lajistoon, mutta maailmanlaajuisesti tärkeisiin avainlajeihin se ei kuulu.

Maapallon ekosysteemit, ilmasto ja ihmiskunta ovat riippuvaisia muutamista eläinlajeista, jotka vain harvoin saavat niille kuuluvaa kunniaa. Tieteen Kuvalehti on valinnut lajeista kolme tärkeintä. Osaatko arvata, mitkä ne ovat?