Raiskaus eläinkunnassa

Eläinten parittelu näyttää usein rajulta, mutta esiintyykö eläimillä raiskauksia?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Jos raiskaus määritetään eläimilläkin niin, että siinä on kyse sukupuoliyhteydestä vastoin toisen osapuolen tahtoa, raiskaus on eläinten keskuudessa erittäin yleistä. Esimerkiksi sinisorsilla parittelu voi olla hyvinkin raaka tapahtuma. Usein koiras puree naarasta niskaan ja pitää tätä kiinni nokallaan samalla, kun se parittelee välittämättä naaraan vastaanpyristelystä. Toisinaan monta koirasta voi käydä saman naaraan kimppuun vedessä. Seurauksena voi olla, että naaras hukkuu, kun jopa kuusi tai seitsemän koirasta pyrkii sen päälle. Hyönteisten parissa muun muassa skorpionikärpästen parittelusta on usein hempeys kaukana. Yleensä koiras suostuttelee naarasta paritteluun tarjoamalla sille kuolleen hyönteisen tai muun lahjan, mutta jos koiraalla ei ole lahjaa, se usein ottaa naaraan väkisin. Sillä on jopa erityinen raaja, jonka ainoa tehtävä näyttää olevan vastahakoisen naaraan aloillaan pitäminen. Myös ihmisapinoiden parissa on havaittu koiraiden pakottavan naaraita parittelemaan. Joidenkin tutkijoiden mielestä eläinten yhteydessä raiskaus-termin käyttö inhimillistää eläimiä, joilla ei ole ihmisen tietoisuutta. Ihmisten maailmassa raiskaus on törkeää väkivaltaa, jossa on kyse enemmän alistamisesta kuin seksistä, mutta eläimillä se voi olla vain tapa varmistaa geenien siirtyminen seuraaville sukupolville.