NB_u27 orm

Laakamato parittelee päänsä kanssa

Tutkijat havaitsivat yllätyksekseen, että laakamato parittee itsensä kanssa pistämällä itseään päähän.

keskiviikko 1. heinäkuuta 2015 teksti Anne Lykke

Keinosiementämistä tapahtuu eläinkunnassa varsin erikoisin konstein.

Sveitsiläiset ja saksalaiset tutkijat ovat nimittäin havainneet, että Macrostomum hystrix -laakamato voi työntää peniksensä päähänsä ja hedelmöittää siten itse itsensä.

Noin yhden millimetrin mittainen laakamato on hermafrodiitti, eli sillä on sekä naaraan että koiraan sukupuolielimet.

Normaalioloissa mato parittelee toisten saman lajin matojen kanssa työntämällä pyrstöpäässä sijaitsevan neulamaisen peniksensä kumppanin ihon alle. Tällaista parittelua kutsutaan traumaattiseksi siittämiseksi.

Kumppaniin siirtyneet siittiöt vaeltavat haavasta vartalon keskiosaan, jossa sijaitsevat munasarjat.

Jos laakamadolla ei kuitenkaan ole kumppania, se tökkää itseään peniksellään päähän.

Oma apu takaa selviytymisen

Biologit toteavat, että jos laakamato ei löydä kumppania, tee-se-itse-seksi on ainoa tapa lisääntyä.

Monet eläin- ja kasvilajit voivat lisääntyä yksin, mutta useimmiten hedelmöityminen tapahtuu eliön sisässä. Laakamato on ainoa tunnettu eläin, jolla on itsesiitosta varten kanyylimainen elin.

Yksinäisillä laakamadoilla on eniten siittiöitä päässään

Tutkijat tarkkailivat laakamatojen seksielämää petrimaljoissa. Madoilla, joilla oli seuranaan kumppaneita, oli eniten siittiöitä pyrstöpäässä. Yksinäisillä madoilla taas siittiöitä löytyi eniten päästä.

Tutkijat arvelevat, että laakamato tökkii itseään päähän, koska ei ulotu peniksellään muualle.

Lähde: Royal Society