Myrkylliset lintulajit

Tunnetusti monet hyönteis- ja matelijalajit ovat myrkyllisiä. Onko olemassa myrkyllisiä lintuja?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Myrkyllisiä eläinlajeja on eniten selkärangattomien joukossa. Nykyään tunnetaan tuhansia myrkyllisiä hyönteisiä, hämähäkkieläimiä ja nilviäisiä. Sen sijaan selkärankaisten keskuudessa myrkyllisyys on huomattavasti harvinaisempaa mutta ei kuitenkaan erityisen poikkeuksellista. Monilla kaloilla, sammakkoeläimillä ja matelijoilla on myrkkyrauhasia, joiden erite lamauttaa tai jopa tappaa saaliin. Näillä lajeilla myrkkyrauhaset ovat yhteydessä vihollista tai saaliseläintä vahingoittaviin piikkeihin tai hampaisiin, jotka myrkyllinen eläin iskee uhriinsa. Nisäkkäät ja linnut ovat lähes poikkeuksetta myrkyttömiä. Nisäkkäistä myrkyllisiä ovat vain vesinokkaeläinkoiraat, joilla on takaraajojen kantapäissä myrkkyrauhaseen yhteydessä olevat ontot kannukset, ja eräiden päästäislajien sylkierite sisältää ainakin lievästi myrkyllisiä aineita. Lintujen joukossa ei tiedetty olevan ainoatakaan myrkyllistä lajia ennen 1990-luvun alkua. Silloin Uudesta-Guineasta löydettiin viisi varpuslintuihin kuuluvaa Pitohui-lajia, jotka ovat myrkyllisiä. Myrkyllisyys havaittiin vahingossa: kun Pitohui dichrous- eli lepattajaviheltäjäyksilöitä rengastanut tutkija kosketti sormillaan huuliaan, hänen suutaan alkoi kihelmöidä ja hänen suunsa ympäristöstä katosi vähitellen tunto. Myöhemmin kävi ilmi, että Pitohui-lajit erittävät ihoonsa ja höyheniinsä myrkyllistä ainetta, jota ne käyttävät puolustuskeinona. Myrkkysilauksen vuoksi nämä värikkäät linnut eivät maistu edes hyvin nälkäisille petoeläimille.