Kyyhkyn suuntavaisto perustuu aistiin

Miksi kirjekyyhkyt eivät eksy, kun ne lentävät jopa satojen kilometrien matkoja?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Jo pitkään on tiedetty, että kirjekyyhkyt käyttävät suunnistaessaan hyväkseen maamerkkejä, jotka ne tunnistavat aikaisemmilta lentokerroilta. Ne seuraavat esimerkiksi teitä. Hiljattain on saatu selville, että kyyhkyjen suuntavaisto perustuu myös Maan magneettikentän aistimiseen. Uusiseelantilaiset tutkijat veivät kirjekyyhkyjä pitkään puutunneliin, jonka kummassakin päässä oli ruokintapaikka. He sijoittivat putkimaisen rakennelman ympärille sähkömagneetteja, joiden toimintaa voitiin säädellä. Näin kirjekyyhkyt olivat putkessa milloin maapallon luonnollisen, milloin tutkijoiden aikaansaaman keinotekoisen magneettikentän vaikutuksen alaisina. Kyyhkyjä harjaannutettiin lentämään putkessa yhteen suuntaan sähkömagneettien ollessa kytkettyinä ja toiseen suuntaan, kun virta oli katkaistu. Linnut selvisivät tehtävästä vaivattomasti, mutta kun niiden nokkaan sijoitettiin pieni magneetti, tilanne muuttui: niiden suuntavaisto petti pahasti. Koe osoitti kyyhkyillä olevan nokassaan Maan magneettikenttään reagoiva aistielin. Sen turvin ne voivat suunnistaa pitkiä matkoja eksymättä.