Goose

Korkealla tarvitaan tehokkaat keuhkot

Keuhkot ovat elintärkeä elin. Millä eläimillä mahtaa olla tehokkaimmat keuhkot? Ja miksi juuri niillä?

keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Linnuilla ja nisäkkäillä on voimakkaat keuhkot, sillä kummatkin ovat tasalämpöisiä ja tarvitsevat paljon energiaa ja happea. Keuhkojen tehokkuudessa linnut vievät voiton.

Nisäkkäillä henkitorvi jakautuu kahteen osaan ja haarautuu kumpaankin keuhkoon. Keuhkoissa keuhkoputkien haarojen päissä on keuhkorakkulat eli alveolit, joiden seinämien läpi happi siirtyy vereen ja hiilidioksidi verestä keuhkoihin.

Nisäkkäiltä loppuu happi

Nisäkkäillä siis runsashappinen sisäänhengitysilma ja uloshengitysilma sekoittuvat, mutta kaikki uloshengitysilma ei poistu elimistöstä. Siksi nisäkkäät voivat kovassa rasituksessa kärsiä hapenpuutteesta.

Lintujen keuhkoissa sen sijaan sisään- ja uloshengitysilma eivät pääse lainkaan kohtaamaan. Siksi lintujen punasoluihin sitoutuu enemmän happea kuin nisäkkäiden. Linnut saavatkin hengitysilmasta riittävästi happea myös hyvin korkealla vuoristoissa.

Lintujen keuhkoissa on lajista riippuen 7–9 ilmapussia, joissa ilma liikkuu vain yhteen suuntaan eli keuhkojen läpi virtaa koko ajan hapekasta ilmaa. Pusseista ilma työntyy ilmaputkiin, joissa kaasujenvaihto tapahtuu.

Sisään- ja uloshengitykselle on omat reittinsä

Linnun keuhkoissa sisäänhengitysilma kiertää vain yhteen suuntaan, joten sisään- ja uloshengitysilma eivät kohtaa. Veren punasolut saavat reilun happikuorman, mikä mahdollistaa raskaatkin ponnistukset.

Himalaja vaatii linnuilta tehoja

Tiibetinhanhella saattaa olla eläinmaailman tehokkaimmat keuhkot.

Muutto­matkoillaan se ylittää Himalajan kaksi kertaa vuodessa, ja silloin se lentää ajoittain jopa 9?000 metrin korkeudessa.