© Frans Lanting/Getty Images

Kolme eläintä osoittaa, miten kuolemaa voi huijata

Tutkijat analysoivat erikoisten ja ikivanhojen eläinten soluja ja geenejä saadakseen selville, mitkä eläinmaailman menetelmät voisivat auttaa ihmistäkin pysymään aina nuorena.

tiistai 1. toukokuuta 2018 teksti Jonas Meldal

Ihmisetkin elävät nykyään yhä pidempään, mutta eläinmaailmasta löytyy todellisia elämän taitureita. Ne huijaavat kuolemaa selättämällä syövän, hidastamalla vanhenemista ja aloittamalla elinkiertonsa yhä uudelleen.

1. Holkeri

© Doug Perrine/NaturePL

Vaikka holkeri eli jäähai liikkuu hitaasti, näkee usein huonosti ja on kirjaimellisesti kylmäverinen, se voi elää yli 272 vuotta. Sen korkean iän taustalla on sopeutuminen arktiseen ympäristöön, joka on hidastanut sen aineenvaihdunnan säästöliekille. Näin se ei kuluta itseään. Jäämeressä eläminen on jäädyttänyt myös holkerin muut toiminnot. Sen sydän lyö vain joka 12. sekunti, ja se saavuttaa sukupuolikypsyyden yleensä vasta yli satavuotiaana.

2. Kaljumyyrikkö

© Frans Lanting/Getty Images

Itä-Afrikan savannilla maan alla elää eriskummallisia jyrsijöitä, kaljumyyriköitä. Ne eivät tunne kipua eivätkä tarvitse lisää happea 25 minuuttiin. Kun tutkijat ovat kokeissa siirtäneet kaljumyyriköihin syöpäsoluja, eläinten puolustusmekanismi on estänyt syöpäsoluja jakautumasta ja muodostamasta kasvainta. On käynyt ilmi, että kaljumyyriköt pystyvät korjaamaan aineenvaihdunnan sivutuotteena syntyvien vapaiden radikaalien aiheuttamat soluvauriot.

3. Japanilainen meduusa