Isbjørn med sul på maven

Jääkarhu ei kärsi sydän- ja verisuonisairauksista

Aikuinen jääkarhu painaa 400 kiloa. Painosta 200 kiloa on rasvaa. Pedon ei kuitenkaan tarvitse pelätä sydän- ja verisuonisairauksia, sillä sen perimässä on geeni, joka vähentää verisuonien seinämiin kertyvän LDL-kolesterolin määrää veressä.

maanantai 3. marraskuuta 2014 teksti Karen Grubbe & Rasmus Palludan

Jääkarhu voi huoletta mättää kitaansa rasvaista hylkeenlihaa päivästä toiseen. Sen ei tarvitse huolehtia sydän- ja verisuonisairauksista, toteaa kansainvälinen tutkimus. Yhdysvaltalaisista, kiinalaisista, tanskalaisista ja grönlantilaisista tutkijoista koostuneen ryhmän selvitys osoitti, että jääkarhun verenkiertoelimistö on sopeutunut hyvin rasvaiseen ravintoon, vaikka sen lähisukulaisten ruokavalio on hyvin erilainen.

VIDEO: Tämän vuoksi jääkarhun ei tarvitse tarkkailla rasvaprosentteja:

Video on englanninkielinen. Siinä ei ole tekstitystä suomeksi.

Jääkarhu sietää uskomattoman paljon rasvaa

Tutkijat kokosivat kudosnäytteitä 79 jääkarhulta ja kymmeneltä ruskeakarhulta ja vertasivat lajien geeniperimää. Vertailu osoitti, että jääkarhu eriytyi ruskeakarhusta 479 000–343 000 vuotta sitten.

Sen turkki muuttui valkoiseksi ja sille kehittyi kyky sietää rasvaista ruokaa. Tähän kului 20 500 sukupolvea eli evoluutiohistorian näkökulmasta hyvin lyhyt aika. Sopeumat olivat välttämättömiä, jotta karhu selviää arktisesta talvesta.

Perimä suojaa jääkarhua haitalliselta kolesterolilta

Tutkijat löysivät jääkarhun perimästä 20 geeniä, jotka erottavat sen ruskeakarhusta. Niistä yhdeksän liittyy sydämeen ja verenkiertoelimistöön. Yksi näistä yhdeksästä geenistä esiintyy myös hiirillä, rotilla ja ihmisillä. Se tuottaa APOB-proteiinia, joka vähentää verisuonien seinämiin kertyvän LDL-kolesterolin määrää veressä.

Seuraavaksi on tarkoitus tutkia geeniperimää muinaisista jääkarhun fossiileista, jotta saadaan selville, miten karhulajien eriytyminen tarkalleen tapahtui.

Rasvaa tarvitaan

Nelisatakiloisen jääkarhun massasta puolet on rasvaa. Sille on käyttöä arktisessa pakkasessa.

LÄMPÖERISTE Ihonalainen rasva eristää. Jääkarhun iho on musta, eli se kerää hyvin auringon lämpöä.

NESTEVARASTO Rasvan palaessa elimistöön syntyy nestettä, joka vähentää juomaveden tarvetta.

RAVINTOVARASTO Selän, mahan ja pakaroiden rasvavarasto tarjoaa energiaa, kun saalista on niukasti.