Hyönteisetkin hakeutuvat suojaan sateelta

Perhoset eivät juuri lennä sateella. Olen kuullut tähän sellaisen selityksen, että vesi huuhtoisi suomut perhosten siivistä, jolloin ne eivät voisi lentää. Onko tässä perää?

On totta, että perhoset eivät yleensä lennä sadesäällä. Sama pätee tosin lähes kaikkiin lentäviin hyönteisiin. Sen sijaan selitys, että sateen karttaminen johtuisi siitä, että sade voisi huuhtoa suomut perhosen siivistä ja perhonen näin menettäisi lentokykynsä, on perätön. Perhonen voi menettää huomattavan osan siipiensä suomuista ilman, että sen lentokyky sanottavasti heikkenee. Perhosen siipien värikkäät suomut ovat hyvin pieniä ja irtoavat helposti. Mm. yhdysvaltalaiset tutkijat, jotka tutkivat suuren monarkkiperhosen levinneisyyttä ja muuttomatkoja, poistavat perhosilta toisesta siivestä suomut kokonaan ja liimaavat siipeen tunnistetarran. Tämä toimenpide ei ole estänyt monarkkeja taittamasta jopa 1900 kilometrin matkaa Yhdysvaltojen pohjoisosista talvehtimisseuduilleen Meksikoon. Syy siihen, että perhoset ja muut lentävät hyönteiset mieluiten pysyttelevät aloillaan sadesäällä, on varsin yksinkertainen. Sadepisarat ovat hyönteisten kokoon nähden valtavan suuria ja painavia, ja siksi törmääminen niihin aiheuttaa vakava vaaran. Vaikka pisara ei löisikään perhosta hengiltä, törmäyksen typerryttämä maahan pudonnut hyönteinen on helppo saalis paikalle osuvalle hyönteissyöjälle.