Hyönteiset lentävät lintuja taitavammin

Miksi hyönteiset räpyttävät siipiään paljon nopeammin kuin linnut?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Hyönteisten ja lintujen siivet toimivat eri tavoin. Lintujen rintalastaan kiinnittyneet lentolihakset ovat suoraan yhteydessä siipiin. Siipiä alaspäin vetävien lihasten pitää viedä siivenisku aina loppuun asti. Lentotapa vie energiaa ja aikaa, sillä siipi on ensin saatava liikkeelle yhteen suuntaan, pysäytettävä ja sitten saatettava taas liikkeelle päinvastaiseen suuntaan. Useimmilla hyönteisillä lentolihakset sen sijaan eivät ole suoraan yhteydessä siipiin. Esimerkiksi hyttysen siivet ovat kaksi irrallista levyä, jotka liittyvät nivelillä hyttysen keskiruumiin selkäkilpeen. Kun hyttysen lentolihakset muuttavat keskiruumiin muotoa litteästä kaarevaksi, siivet ojentuvat sitä mukaa alas ja ylös. Siiven sisimmän osan tarvitsee liikkua vain vähän, jolloin lihastenkaan ei tarvitse supistua paljon. Siivenisku sujuu paljon nopeammin kuin linnuilla. Monet hyönteiset voivat tehdä 200 siiveniskua sekunnissa. Jotkin lajit, kuten hyttyset, yltävät jopa tuhanteen iskuun. Lintujen joukossa nopein siipien räpyttäjä on kolibri. Sekin häviää hyönteisille, sillä sen ennätys on 80–90 siiveniskua. Esimerkiksi mustavaris lyö siipiään keskimäärin vain 2,3 kertaa sekunnissa.