Spider Argiope keyserlingi

Risti parantaa verkon näkyvyyttä

Ristihämähäkit varustavat verkkonsa ristillä, jotta linnut ja isot hyönteiset huomaisivat sen helposti.

perjantai 28. lokakuuta 2011

Australialaisiin ristihämähäkkeihin kuuluva Argiope keyserlingi -laji yrittää estää lintuja ja suuria hyönteisiä rikkomasta verkkojaan tekemällä niihin varoitusmerkin. Melbournen yliopiston tutkimusten mukaan toisensa leikkaavat, nurkasta nurkkaan kulkevat vaaleat raidat on tarkoitettu lisäämään siivekkäiden tarkkaavaisuutta.

Laboratoriokokeissa ristihämähäkkien annettiin kutoa verkkonsa valmiisiin kehyksiin. Sitten lankoja rikottiin eri tavoin, jotta nähtiin, miten niiden tekijät reagoivat vaurioihin. Mitä laajempia vahingot olivat, sitä enemmän hämähäkit näkivät vaivaa varoitusmerkin teossa korjatessaan tuhoja. Kun verkkoon syntyi suurin piirtein linnun mentävä aukko, ne tuottivat hyvin selvästi erottuvat valkoiset ”henkselit”.

Australialaistutkimus antoi tyhjentävän selityksen sinänsä hyvin tunnetulle ilmiölle. Ristin tarkoitusta ei ole nimittäin aiemmin tiedetty varmasti. Osa tutkijoista on pitänyt sitä saaliseläimiä houkuttelevana, osa taas ahdistelijoita karkottavana kuviona.

On myös esitetty, että hämähäkit harhauttavat uhrejaan rihmojen värikontrastilla.